איזון הגוף באמצעות הרפלקסולוגיה

05/10/2013

רובנו לא מודעים להשפעה הגדולה שיש לכפות הרגליים על גופנו, אך על פי ‏הרפלקסולוגיה, הן מהוות מפה של כל האיברים והמערכות שבגוף. לטיפול בבעיות עיכול, בהפרעות ‏שינה, בכאבי גב ובעיקר להפחתת מתח - איזון הגוף מתחיל מלמטה

כמה מאיתנו מקדישים תשומת לב של ממש לכפות הרגליים? אותם איברים שנושאים את כל משקל גופנו, ואחראים ליציבה ולאופן שבו אנו הולכים? על פי הרפלקסולוגיה, כפות הרגליים מהוות ראי לכל הגוף, וטיפול בהן יביא לאיזון אנרגטי: זאת דרך שחרור חסימת אנרגיה, המאפשר זרימת אנרגיה חופשית בכל איברי הגוף.

כף הרגל - ראי הגוף

הרפלקסולוגיה (מהמילה "רפלקס", השתקפות), רואה בכף הרגל מפה שבה משורטטות נקודות בגוף: על ידי לחיצות ועיסוי בנקודות הרגישות, מערכת העצבים משדרת אותות לאיברי הגוף או למערכות בהם רוצים לטפל. המוח שולח חמצן רב יותר לאותם האיברים או המערכות, וכך מופחת הכאב והסיכוי שהבעיות יחזרו בעתיד.

טיפול בשיטת הרפלקסולוגיה יעיל נגד כאבי גב, בעיות עיכול, הפרעות שינה, מגרנות, בעיות הורמונליות, איזון מערכת השתן והכליות וחיזוק המערכת החיסונית. השפעת הטיפול ניכרת בעיקר בהתמודדות עם מצבי מתח ולחץ, כאשר הרפלקסולוגיה פועלת לטובה על מערכת העצבים והנשימה, ובכך מסייעת להורדת רמת המתח בגוף- הגורם העיקרי לבעיות פיזיולוגיות שונות בגישה ההוליסטית.

פעמים רבות השימוש ברפלקסולוגיה ניתן כטיפול משלים לנטורופתיה.

למי מיועד הטיפול ומהי מטרתו?

הטיפול הרפלקסולוגי נפתח בתשאול, באבחון ובהתבוננות בכף הרגל, שנחוצים לצורך טיפול יעיל. בשלב זה מבחינים בין ארבעת האלמנטים: אדמה, אוויר, מים ואש, וכיצד הם באים לידי ביטוי בכף רגלו של המטופל. כאשר קיים חוסר איזון אנרגטי באחד מן האלמנטים בגוף, הדבר יבוא לידי ביטוי בכף הרגל. חוסר איזון באלמנט האדמה, למשל, יכול להתבטא בסדקים בכף הרגל, ובמצב נפשי של עייפות או בעיות במערכת העיכול. חוסר איזון באלמנט המים יכול להתבטא באבנים בכליות, או במצבי רוח משתנים.

מטרת הטיפול הרפלקסולוגי היא לאבחן אזורים בגוף בהם מתבטא חוסר איזון, המסמל הרגלים לא נכונים, ומתוך מודעות זו להביא לשינוי דפוסי חשיבה והתנהגות של המטופל, במטרה לאזן ולהקל על כאבים.

מעבר לטיפול עצמו, המגע והעיסוי תורמים להרפיית המטופל ולתחושת שלווה ורוגע, וכן להרחבת הנשימה. דרך המגע, השרירים נעשים רפויים, ומופרש הורמון הסרוטונין האחראי למצב רוח טוב, ולהמרצת מחזור הדם שמסייעת לחמצן לזרום בקלות ליעדיו. מאחר שהיא מסייעת גם לתפקוד תקין של מערכת העיכול, הרפלקסולוגיה תורמת לניקוי פסולת ורעלים מן הגוף, במקרים שבהם המערכת אינה בפעילות מקסימלית. כמו ברוב טיפולי הרפואה המשלימה, הרפלקסולוגיה מכוונת לטיפול בבעיה עצמה, ולא רק בסימפטומים המאפיינים אותה, ועל כן יעילה כטיפול מונע למצבי חוסר איזון.

פעמים רבות הרפלקסולוגיה תורמת גם לנשים בהריון, שכן היא מסייעת לטיפול בכאבי גב ואגן, בצקות, בחילות, קשיי נשימה, עייפות, סחרחורות ושאר תופעות המאפיינות נשים הרות. תמיכה טבעית דרך הרפלקסולוגיה בתהליכים ההורמונליים והפיזיולוגיים שעוברות נשים בהיריון, מסייעת להן לצלוח את התקופה הזאת ללא סבל, להתחזק, להירגע ולקבל אנרגיה חדשה. עם זאת, מאחר שמדובר במצב רגיש, מומלץ לנשים הרות להתייעץ עם רופא טרם הטיפול, ובמידת הצורך להתאימו למצבן הרפואי.

(צילום: Shutterstock)

מחפש רפלקסולוג? כנס למאגר המטפלים המוסמכים >>

להשלים את מה שחסר

אתר קליניקה מהווה במה לדיון משותף ולהצגת אסכולות שונות ודעות רבות.
        רוצים להוסיף מידע או לשאול שאלה בנושא "רפלקסולוגיה"?
        לחצו על "הוספת תגובה" ושתפו אותנו.